När anställda jobbar hemifrån

När anställda jobbar hemifrån nar de anstallda jobbar hemifran

 

Du som arbetsgivare som har ansvar för dina anställdas arbetsmiljö, även då de arbetar hemifrån och Arbetsmiljöverket uppmanar både arbetsgivare och arbetstagare att göra så gott man kan för att få situationen att fungera. Arbetsmiljön kan handla om ergonomi, om skrivbord och ljus, men även och om möjligheten att ta paus i arbetet och få chans till återhämtning.

 

Från Arbetsmiljöverket uppmanar man arbetsgivare att ha en dialog med arbetstagarna och uppmuntra dem till en daglig struktur som liknar den på arbetet. Arbetstagaren får också tänka på hur man sitter hemma och hur man utformar sin arbetsplats.

 

– Se till att du har kontakt med dina anställda så att du vet hur de mår och upplever situationen. Uppmuntra kontakt mellan kollegorna. Det kan bli ensamt att jobba hemifrån, säger Ulf Strandberg på Arbetsmiljöverket

 

Läs mer: Arbetsmiljöverket

Slå oss en signal!

Tranås: 0140-770 200

Linköping: 013-327 02 70

Vimmerby: 0492-770 100

Eksjö: 0381-771 200