
Redovisning
Plockar du bort oron kring redovisning blir företagandet plötsligt mycket roligare.
Den samlade redovisningen, bestående av bland annat löpande bokföring, bokslut, årsredovisning och deklaration, utgör en viktig grund för många av de strategiska beslut som tas i en verksamhet. Ändå är det sällan en företagares favoritsysslor. Men det är våra! Och när du är trygg med att allt är i ordning, då kan du också göra kloka val för framtiden.
Vi på baks & co jobbar nära dig som kund
Vi på baks & co jobbar nära dig som kund. Vi lär känna din verksamhet och de drömmar du har. Som en extra resurs frigör vi tid som du istället kan ägna åt det som du brinner för. Det som du är bäst på.
Vi hanterar hela eller delar av din administration på plats hos dig, eller från vårt kontor. Och väljer du att jobba med vårt effektiva och smidiga digitala koncept baks 24.7 kan vi skapa ett system som är helt anpassat efter din verksamhet. Naturligtvis arbetar vi enligt svensk standard för redovisningstjänster, Reko.


Vad är ett bokslut?
Ett bokslut är en sammanställning av företagets bokföring vid räkenskapsårets slut. Det visar företagets ekonomiska ställning och resultat, samt ligger till grund för beskattning. Alla företag är skyldiga att avsluta sin löpande bokföring med ett bokslut.
Olika typer av bokslut
Vilken typ av bokslut ditt företag ska upprätta beror på företagsform och storlek:
- Årsredovisning För aktiebolag och ekonomiska föreningar.
- Förenklat årsbokslut För enskilda firmor med en omsättning under 3 miljoner kronor.
- Årsbokslut För enskilda firmor med högre omsättning samt handelsbolag och kommanditbolag.
Ett bokslut består av dessa steg
1. Avstämning av balanskonton: Säkerställ att alla balanskonton stämmer överens med verkliga värden.
2. Bokslutsdispositioner: Överväg möjligheten att göra dispositioner för att påverka beskattningen, beroende på företagsform.
3. Beräkning av skatt på årets resultat: Räkna ut företagets skattekostnad baserat på årets resultat.
4. Upprättande av resultat- och balansräkning: Sammanställ företagets intäkter, kostnader, tillgångar och skulder.
5. Dokumentation och noteringar: Förse bokslutet med nödvändiga noter och tilläggsupplysningar.
Viktiga tidsramar
Tidsramarna för att färdigställa och lämna in bokslutet varierar beroende på företagsform:
- Enskild firma: Bokslutet ska vara klart i samband med deklarationen i maj.
- Aktiebolag: Årsstämman ska hållas senast 6 månader efter räkenskapsårets slut och årsredovisningen ska lämnas in till. Bolagsverket senast sju månader efter räkenskapsårets slut.
Genom att ha check på dessa steg och hålla koll på relevanta tidsramar kan du känna mer kontroll och trygghet att verksamhetens bokslut upprättas korrekt och i tid.
baks 24.7 – hela verksamheten i fickan
Med baks 24.7 har du ditt företags ekonomi – i realtid – precis där du är och när du vill. Kvitton, fakturor och reseräkningar; du sköter det mesta i din smartphone. Enklare kan det knappt bli!
Steg 1
Kontakta oss. Ring, maila eller fyll i formuläret längst ned på sidan.
Steg 2
Vi skräddarsyr ditt baks 24.7 med de appar som passar din verksamhet.
Steg 3
En smartare ekonomiadministration ger mer tid till din verksamhet!

“Enkelt, snabbt och så otroligt tidsbesparande!”
– Jag håller bara telefonens kamera mot fakturan och appen Visma scanner läser in alla uppgifter på en gång. Belopp, förfallodatum, OCR-nummer och allt annat. Det är verkligen jättesmidigt! Jag hanterar mängder av kvitton och fakturor och när jag ser alla pärmar med papper som härrör från tidigare ekonomihantering är jag extra glad över det digitala formatet.
Förutom att spara mycket tid uppskattar Maja också den ekonomiska översikten som alltid finns lättillgänglig online.
– Allt i baks 24.7 sker ju i realtid vilket gör att jag har tillgång till allt material i telefonen, var jag än befinner mig, säger hon och menar att det är en stor trygghet och en väldig fördel att till exempel kunna svara på frågor utan att behöva befinna sig på kontoret.
– Om jag rekommenderar baks 24.7? Absolut!
”Smidigt, smidigt och smidigt!”
Det Stockholmsbaserade företaget har sin ekonomiansvariga Maria på Vimmerby-kontoret, och när Joachim tänker tillbaka på tiden då verifikationer och underlag skickades med posten känns det som stenåldern.
– Nu scannar vi kvitton och fakturor så fort vi får dem och hinner inte slarva bort något, skrattar han. Faktureringen gör vi enkelt i appen och skickar som pdf med ett klick. Faktum är att vi knappt lägger någon tid alls på ekonomiadministrationen längre.
Samtidigt vet han att Maria finns, bara ett telefonsamtal iväg, om det är frågor.
– Det digitala i kombination med förstklassig personlig service – det är det bästa av två världar helt enkelt! Och sa jag att det är extremt smidigt?
